It's Beijing, baby !

Terkut Pekingistä. Riikka täällä kirjottelee.

Aattelin tähän läväyttää tiivistetyn paketin meijän Peking reissusta, joka kestää matkustaminen mukaan luettuna 9 päivää. Alotetaan ihan alusta eli ensinmäisestä reissupäivästä.

Perjantai 17.11.
Oltiin reissua varten etukäteen ostettu junaliput. Matka: Harbin - Peking. Kilometreissä 1 242 ja tunneissa 7,48h. Eli istumista oli eessä.

Itse olin varautunut junamatkaan eväillä ja yhdeksällä jaksolla Kovaa Lakia ladattuna offline tilaan. Matka meni lepposasti ja kivuttomasti.
Perille päästyä hypättiin taksiin ja saavuttiin hotellille. Loppuilta menikin vain chillatessa ja käytiin syömässä.

Lauantai 18.11
Ensimmäinen päivä meni vähän ihmetellessä ja tutkiessa hotellin lähiympäristöä. Sijaintimme oli todella hyvä, kaikki nähtävyydet suht lähellä ja osa ihan kävelymatkan päässä.

Löydettiin myös leffateatteri ihan vierestä ja käytiin siellä katsomassa uusin Justice League.

Sunnuntai 19.11
Taivaan temppeli oli kohteena. Sijaitsi meistä ihan kivenheiton päässä ja sinne siis suunnattiin jalkaisin. Todella upea nähtävyys, suosittelen jos Pekingiin joskus suuntaat. Yksi must see-kohteista.

Maanantai 20.11
Odotettu Kiinan muuri reissu. Otettiin hotellilta valmis paketti muuri reissua varten, joka sisälsi kuljetukset, pääsylipun muurille, aamupalan, lounaan ja englantia puhuvan oppaan. Matka kesti n. 2 tuntia bussilla ja muurilla sai sitten omaan tahtiin kävellä 2,5 tunnin ajan. Matkalla opas meille jo kertoikin, että valitkaa reitti ihan oman jaksamisen mukaan. Muuri nimittäin voi näyttää helpolta kulkea, mutta sitä se ei ollut. Ennen itse muurille pääsyä oli valittavana gondolihissi (ees/taas gondolihissillä makso 110 RMB) tai 2 500 porrasta (ilmaiseksi), johtaen muurille.
Me tietenkin valittiin hissi, joka osottautui hyväksi valinnaksi tulevaa kävelyä ajatellen. Muurille päästyä valittavana oli kaksi osuutta: hieman vaativampi reitti (sisältäen nousuja ja portaita) ja helpompi selkeämpi osuus muurista. Haastavampaa osuutta opas mainosti että sieltä saa hyviä kuvia ja sehän oli valittava.

Ylä- ja alamäkien, porrasnousujen jälkeen oli kyllä jalat hapoilla ja muutama hikipisara otsalla. Yllä olevat kuvatkaan ei tuo oikeutta sille kuinka jyrkät noi rappuset oli. Pari kertaa piti hengähtää hetki, että pysty jatkamaan porrasnousuja. Kyllä reisiä poltteli, mutta oli se sen arvosta ! Maisemat oli aivan huikeat. Seuraavat kuvat puhukoon puolestaan.

Tiistai 21.11
Päivän ja illan kohokohta oli kiinalainen ooppera. Olimme ostaneet hotellilta valmiin ooppera-paketin, joka sisälsi sinne kuljetuksen ja lipun. Ennen näytöstä kävimme kiertelemässä ostoskatua ja kuluttamassa vähän yuaneja. Iltaa ja oopperaa varten tulimme ajoissa takaisin hotellille valmistautumaan oopperaa varten. Me tietenkin ajateltiin että pitää nyt oopperaa varten olla vähän parempaa seppälää päällä ja että luvassa olisi kunnon show. Totuus oli toinen.

Meille luvattu ooppera oli Beijing Opera Collegen opiskelijoiden tekemä variaatio kahdesta eri oopperasta. Nämä näytökset kestivät 30 minuuttia. Eli odotetun kunnon kiinalaisen oopperan akrobatioineen ja pukuloistoineen sijaista saimmekin hyvin typistetyn näytöksen siitä mitä paikallinen ooppera on.
Ja mitä pukeutumiseen tuli..me taidettiin hieman yliampua. Muut paikalla olleet olivat tulleet täysin perus farkuissa ja huppareissa. Oikein hauska kokemus oli silti. Alussa toki tuli hieman huijattu olo, mutta tätäkin on hyvä muistella aikanaan huumorilla.
Minä ja Martika plus taustalla olevat koululaiset. Taisi olla jonkunlainen luokkaretki heillä.

Keskiviikko 22.11
Pandat !! Keskiviikon nähtävyytenä ja kohteena oli siis Beijing zoo. Meikäläiset on koko reissun halunnut nähdä pandoja ja mikä olikaan parempi paikka niitä nähdä kun eläintarha. Tottakai tarhasta löyty eläimiä laidasta laitaan ja oli kaiken näköstä ja isolla alueella, mutta oli ne pandat se ykkösjuttu.

Olihan nää sulosia palleroisia. Bambua vaan kaikessa rauhassa mussutti menemään. Kyllä on elämä helppoa.

Iltapäivästä lähdettiin Helmimarkettiin. Matkaoppaissa ja matkablogeissa oli tästä paikasta mainintoja ja sieltä sen bongasin. Helmimarketti on siis kauppakeskuksen sisällä toimiva marketti, nimi juontaa marketissa myytäviin simpukan helmistä valmistettaviin erinäisiin koruihin. Ja niitähän oli ihan yhden kerroksen verran.

Marketista löytyy myös kaikkea muutakin aina turisti/tuliais-tavarasta hyviin feikki jäljitelmiin merkkituotteista. Suosittelen kyllä kyseistä paikkaa Pekingin reissaajalle, ihan jo pelkästään kokemuksena. Mielessä on myös hyvä pitää, kun marketissa tekee kauppaa myyjän kanssa tinkiminen on kaiken A ja O.
Kiinalaiset kyllä osaa kaupankäynnin ja se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Esimerkiksi itse tingin repusta, jolle myyjä antoi alkuhinnaksi 220 RMB ja lopputulema 55 RMB. Eli lähtöhinnat myyjillä on kyllä kohillaan mutta kylmänviileästi ja ronskisti vaan tinkaamaan ja herättämään oma sisäinen Huutokauppakeisari niin tulee hyvät kaupat. Räikeimmät kaupustelijat tuli jopa ottamaan käsikynkkään ja melkein veti omalla kojulle mutta onneksi suomalainen osaa sanoa ei.

Torstai 23.11
Kielletty kaupunki, Jingshan Park ja Taivaallisen rauhan aukio. Siinä torstai päivän avainsanat. Kielletty kaupunki ja Taivaallisen rauhan aukio oli omassa must see-listassa ja olihan molemmat vaikuttavia nähtävyyksiä. Varsinkin Kielletty kaupunki. Jingshan Parkista näki koko komeudessaan Kielletyn kaupugin koon. Ja sillä on kyllä kokoa. Käveltyä tuli todella paljon niinkuin on tullut jokainen päivä. Askelmäärät paukkuu yli 10 000 ja parhaimmillaan yli 20 000. Jalat kiittää ja kuittaa tämän reissun jälkeen.

Muutama kuva Kielletystä kaupungista

Koko kaupunki Jingshan Parkista kuvattuna

Taivaallisen rauhan aukio

Perjantai 24.11
Ensinmäiseksi ajateltiin mennä museoita katselemaan mutta shoppailu voitti enemmistön äänillä. Eli suunnattiin Glory Malliin ja Yanshan Outlettiin. Outletit mitä ollaan tähän mennessä kierretty ovat olleet aikalailla pettymyksiä. Ei sillä etteikö tavaraa ja ostettavaa löytyisi mutta outlet hinnoiksi aika kallista. Joten ei tullut tehtyä mitään löytöjä.

Tänään on meidän viimeinen ilta täällä Pekingissä mutta tuskin tapahtuu enään mitään spesiaalia. Illalla vielä jonnekkin syömään ja ajoissa nukkumaan kun huomenna taas reissataan lähes koko päivä junassa takaisin Harbiniin.

Tähän loppuun vielä mun top 3-paikat Pekingistä:
1. Kiinan muuri
2. Kielletty kaupunki
3. Taivaan temppeli

Hyvää viikonloppua sulle!

1. Kivaa luettavaa, koko blogi. Varsinkin näin Kiinassa asuneen ja tällä hetkellä Nepalissa harkkaa tekevän sh-opiskelijan vinkkelistä :)